Najbardziej poszukiwane kompetencje u kandydatów

Każdy z pracodawców ma inne oczekiwania wobec kandydatów – w zależności od branży, stanowiska a nawet wielkości firmy, osoby odpowiedzialne za rekrutację będą poszukiwały pracowników o znacznie odmiennym profilu i zupełnie innych kompetencjach.
To, co jest jednak pewne to fakt, że pracodawca będzie oceniał nie tylko Twoje dyplomy, prestiż uczelni którą ukończyłeś, poziom obsługi komputera czy znajomość języka obcego, ale również Twoje tzw. kompetencje miękkie. Jest to ten rodzaj kompetencji, który wyznaczony jest głównie przez Twój charakter i predyspozycje osobiste, czyli np. poziom motywacji do rozwoju, radzenie sobie ze stresem czy komunikowanie się z innymi ludźmi.
Okazuje się, że w zależności od branży i stanowiska umiejętności „must have” wygląda nieco inaczej, ale sprowadzając go do listy najbardziej poszukiwanych kompetencji, z pewnością należy wymienić:

1. Entuzjazm, pozytywne nastawienie. Krótko rzecz ujmując – rekruterzy lubią szczęśliwych kandydatów. Kandydat-maruder, który nie dostrzega szans a wyłącznie ryzyka, który pisze wyłącznie słabe scenariusze i uprawia czarnowidztwo – jest mało interesujący jako człowiek, a tym bardziej jako kandydat do współpracy.
2. Zaangażowania i motywacja. Pracodawcy cenią ludzi, których poziom energii i nastawienie wskazuje na wysokie zaangażowanie i zainteresowanie daną branżą. Na etapie rozmowy rekrutacyjnej sygnałem świadczącym o Twoim zaangażowaniu i motywacji będzie np. pozyskanie porcji informacji na temat potencjalnego pracodawcy przed spotkaniem, zadawanie pytań świadczących o znajomości branży, bardzo dobre przygotowania do spotkania.
3. Elastyczność. Umiejętność działania w środowisku pełnym zmian i łatwość dostosowania się do zmieniającego się otoczenia jest w cenie. Pracodawca zatrudniając Cię, chce mieć pewność, że w sytuacji konieczności przeniesienia Cię na inny projekt, nie będziesz się złościł i frustrował. Jeśli otrzymasz nowe zadanie, które nie do końca zazębia się z zakresem Twoich obowiązków, dla dobra sprawy i dla poszerzenia Twoich horyzontów – z entuzjazmem podejmiesz się nowego zadania.
4. Umiejętność współpracy z zespołem. Idealny pracownik to osoba dobrze wpływająca na zespół, lubiąca ludzi i będąca lubiana, chętna do pomocy, obdarzana zaufaniem przez pozostałych członków zespołu.
5. Chęć rozwoju, gotowość do poznawania nowych obszarów. Pozytywne reagowanie na innowacje, zmiany i nowe pomysły jest niezwykle ważne. W zespołach często funkcjonuje opór przed zmianą i pewnie jest to naturalna tendencja człowieka. Przekonaj jednak przyszłego pracodawcę, że chętnie będziesz realizował zadania, które będą wymagały od Ciebie poszukiwania nowych informacji, przeczytania kilku książek czy prześledzenia forum tematycznego w poszukiwaniu nowych informacji.

Unkategorisiert