Call centre jako zawodowa trampolina

Teraźniejszy świat kontaktów międzyludzkich, w tym także biznesowych, charakteryzuje się przede wszystkim szeroko pojętą cyfryzacją i zamianą bezpośredniego kontaktu z klientem lub partnerem biznesowym na kontakt telefoniczny, internetowy. Trudno jest z tego nie korzystać, a korzyści z tego wynikające są niepodważalne. Jedną z branży, gdzie dominuje wyłącznie kontakt telefoniczny jest call center. Firmy, które tworzą swoje działy sprzedaży – bo ona jest podstawą tzw. „pracy na słuchawce” – to zazwyczaj przedsiębiorstwa, które dzięki temu rodzajowi kontaktu, mają możliwość docierania do klientów nie tylko na terenie, ale również krajów Europy, a usługi czy produkty, które oferują mają ogromny przekrój.

Praca w call center nie należy do najłatwiejszych. Często mówi się o niej, że to prawdziwa szkoła życia. I rzeczywiście, osoby, które choć raz spróbowały tego rodzaju pracy, wiedzą, że potrzeba dużo wytrwałości i odporności na wszelkie sytuacje, na które mogą napotkać po drugiej stronie słuchawki. Poza tym praca „na słuchawce” ma często złą opinię wśród ludzi – monotonność, opinia o naciąganiu klientów, presja przełożonych. Jednak ofert pracy w call center nie brakuje, podobnie jak chętnych do pracy tam. Nie zmienia to jednak faktu, że jest ona bardzo powszechna wśród młodych ludzi. Jest szansą na zdobycie pierwszych zawodowych doświadczeń i pieniędzy.

Praca w call center jest doskonałym miejscem na rozpoczęcie kariery zawodowej, wejście na prawdziwy rynek pracy zawodowej. Daje ogromne możliwości, których umiejętne wykorzystywanie może zaprocentować w przyszłości, nie tylko na gruncie zawodowym. Choć niektórzy traktują to miejsce jako chwilowy punkt zaczepienia, okazuje się bardzo często, że zostają tam na dłużej, pnąc się po kolejnych szczebelkach kariery. Przejście pierwszych najtrudniejszych dla wielu miesięcy pracy gwarantuje, że dalsza droga zawodowa stoi otworem.

Okazuje się, że praca w call center jest dla wielu pracowników początkiem kariery poważnego handlowca. Co to oznacza? Centra obsługi klienta, bo tak też nazywane jest to miejsce, gwarantuje swoim pracownikom szereg wstępnych szkoleń: z obsługi klienta, prowadzenia rozmów, technik negocjacji i perswazji, komunikacji czy radzenia sobie ze stresem. Są one tak naprawdę podstawą w pracy każdego handlowca. Każdy kto przechodzi takie szkolenia, ma świetne podstawy do ich dalszego rozwoju i wykorzystywania.

Call center niewątpliwie rozwija umiejętności kontaktów z klientami i technik negocjacji. Nierzadko jest to miejsce, gdzie tego rodzaju talenty zostały odkryte. Podobnie z perswazją i negocjacjami. Potrzeba bardzo dużo wysiłku żeby odkryć w sobie ukrywaną często pewność siebie i nauczyć się przekonywać do zakupu danego towaru czy usługi. A to jest przecież podstawa każdej pozytywnie zakończonej transakcji. Sukcesy stanowią motywację do dalszego działania, sprawiają że pracownik staje się bardziej efektywny w tym co robi, a jego zaangażowanie znacznie wzrasta. Dzięki temu i uzyskanej w ten sposób pewności siebie, pracownik zaczyna rozumieć, że jest w stanie pójść krok dalej i rozpocząć pracę w poważnym miejscu na samodzielnym stanowisku.

Okazuje się, że call center wykształciło wielu handlowców i menagerów. Praktycznie każdy, kto obecnie pracuje jako lider lub menager, prowadzi szkolenia, organizuje pracę swojej grupy, która „dowodzi”, swoją pracę rozpoczynał na słuchawce. Podobnie z handlowcami – wypracowane umiejętności sprzedażowe procentują, a to pozwala na znalezienie pracy jako samodzielnie działający przedstawiciel.

Praca w call center daje naprawdę duże możliwości. Nie ukrywajmy, że nie każdy jest w stanie sobie tam poradzić. Jest jednak pierwszym krokiem w kontaktach biznesowych. Uczy sposobu rozmowy, sprawnego argumentowania, szybkiego myślenia i opanowania oraz technik perswazji. Niewątpliwie call center jest początkiem pracy wielu handlowców, przedstawicieli handlowych i to właśnie ono stanowi swoistą trampolinę zawodową. 😊

Blog